Hart voor Medemblik, VVD Medemblik en GemeenteBelangen Medemblik hebben hun coalitieakkoord voor de periode 2026-2030 gepresenteerd. Onder de titel “Dichtbij, duidelijk en daadkrachtig!” leggen de drie partijen de koers vast voor de komende vier jaar: een bestuur dat luistert, afspraken nakomt en uitlegt wat het doet.
De partijen kiezen voor een open bestuurscultuur en echte participatie aan de voorkant van plannen. Het uitgangspunt is “ja, mits” in plaats van “nee, tenzij”. Inwoners, ondernemers en dorpsraden kunnen rekenen op tijdige, menselijke terugkoppeling en duidelijke spelregels over waar wel en niet over meegepraat kan worden.
De coalitie kiest voor een financieel realistisch beleid. We zetten in op interne efficiëntie, minder externe inhuur en minder onderzoeksrapporten. Doel is de OZB op termijn te verlagen. De hondenbelasting blijft afgeschaft en betaald parkeren komt er niet.
Woningbouw krijgt prioriteit. Er wordt gebouwd in alle dorpen en in de stad, voor elke levensfase, van starters tot senioren. Het bouwloket wordt verder geprofessionaliseerd om vergunningprocedures te versnellen en er komt een pilot met welstandsvrij bouwen. Bij nieuwbouw geldt het principe “eigen inwoners eerst”.
Veiligheid is voor de coalitie een belangrijk thema. De partijen zetten in op zichtbare handhavers en wijkagenten in de wijk en op een fysiek politiesteunpunt.
Het zwembad in Wervershoof, het dorpshuis Abbekerk en een tweede sporthal in Wognum worden afgemaakt. We openen Kinderboerderij de Put binnen 1 jaar. De huidige opvanglocatie krijgt op termijn een definitieve bestemming als Sportpark Medemblik. In het klimaatbeleid sluit de gemeente aan bij het landelijke doel van energieneutraliteit in 2050 en wordt niemand deze periode gedwongen van het aardgas afgesloten. In het sociaal domein ligt de focus op zorg dichtbij, leefstijf, preventie en grip op de kosten.
De drie partijen dragen samen vier wethouders voor: Mark Hoogewerf en Ivo Mantel (Hart voor Medemblik), Bas de Wit (VVD Medemblik) en Gerben Gringhuis (GemeenteBelangen).
De coalitiepartijen nodigen de gehele gemeenteraad, inwoners, ondernemers, verenigingen en de dorpsraden en stadsraad uit om de komende vier jaar mee te bouwen.